Thursday, February 18, 2010

Asmaul Husna

Assalamualaikum w.b.t. & Salam 1 Malaysia
Kali ini, saya akan berkongsi dgn teman2 mengenai "Al-Malik". Seperti mn yg kita semua tahu, Al-Malik bermaksud Maharaja atau Yang Maha Berkuasa. Seperti mana dlm firman Allah yg berbunyi, "Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenar-benarnya...." -Surah Taha,ayat 114-.
Teman2, mari kita fahami maksud Al-Malik dgn lebih mendalam lg iaitu Zat yg tidak memerlukan kpd segala sesuatu yg ada. Allah yg mengendalikan semua urusan makhluk2nya secara adil tanpa memerlukn sebrg bantuan ataupun dihalang.

Teman2, sbg hamba Allah di atas pentas dunia ini, kita dpt rmenyedari seluruh yg ada di langit dan di bumi ini berada dlm kerajaan Allah dan gengamanNya apbl kita memahami Al-Malik dgn baik serta menerapkannya dlm kehidupan kita seharian.

Tidak ada seorg manusia pun di muka bumi ini yg dpt mendakwa dirinya sbg pemegang kuasa tertinggi. Apabila seseorg itu diberi peluang utk mnjadi penguasa, agenda utamanya adalah memberi rasa aman, bahagia dan sejahtera kepada saudara2nya. Hal ini krn dia sedar bahawa Tuhan tdk membebani hamba2nya, sbg mn firman Allah dlm Surah al-Baqarah, ayat 286, "Allah tdk membebani seseorg melainkn sesuai dgn kesanggupannya..."

Justeru, wahai teman2, sedarlah, apa yg dapat kita miliki? Kita sendiri adlh milik Allah. Jadi, mengapa kita yg diberi potensi Malik, tidak mahu menjadikn Al-Malik sbg pimpinan? Fikir2knlah.

Sekian daripada saya, wassalam.

"Optimumkan Kebolehan, Maksimumkan Pencapaian"

No comments:

Post a Comment