Sunday, December 20, 2009

AsmaulHusna

Assalamualikum w.b.t. & Salam Satu Malaysia

Alhamdulillah, bertemu lagi kita dalam sesi Kecerdasan berasaskan AsmaulHusna. Pada kali ini, saya ingin menghuraikan mengenai "Ar-Rahman dan Ar-Rahim". Seperti mana yg kita semua ketahui, Ar-Rahman dan Ar-Rahim bermaksud Yang Maha Pengasih atau Yang Maha Pemurah dan Yang Maha Penyayang.

Dalam sebuah hadis Qudsi yg dilaporkan oleh Abu Daud dan Tirmizi melalui Abdul Rahman bin Auf, dinyatakan Allah berkata, "Aku adalah Al-Rahman, aku ciptakan rahim, aku ambilkan untuknya nama yg berakar umbi drpd namaku, siapa yg menyambungnya (silaturahim) aku sambung (rahmatku) baginya dan siapa yg memutuskannya aku bagikan (rahmatku untuknya)."

Imam Ghazali menerangkan, manusia yg memiliki sifat Ar-Rahman adalah manusia yg menunjukkan sifat rahim pd org yg lalai dgn mengajaknya supaya jgn melalaikan Allah, melalui teguran ataupun nasihat secara lembut dan bukannya kasar. Org yg derhaka pula dipandang dgn pandangan yg penuh rasa kasih dan bukannya dgn pandangan hina. Setiap kesalahan yg dilakukan di dunia ini dipandang sbg kesusahan sendiri, sehingga dia berusaha sedaya upaya bg menghapuskannya. Hal ini dilakukan dgn mencurahkan rasa kasihnya pada org yg derhaka, supaya penderhaka itu dpt diselamatkan dari murka Allah. Ini kerana apabila terkena murka Allah bermakna mereka jauh drpd Allah.
Kata2 di bwh ini dpt dijadikan suatu latihan apabila kita bangun drp tidur ataupun pergi ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja destinasi yg ingin kita tujui...
Ulanginya beberapa kali:

Tuhan, jadikanlah aku alat kasih-Mu,

Di mana ada benci- biarkan aku menebarkan cinta,

Di mana ada hati-hati terluka- biarkan aku menjadi penghibur,

Di mana ada keraguan- biarkan aku menebarkan keyakinan,

Di mana ada putus asa- biarkan aku menebarkan harapan,

Di mana ada kesedihan- biarkan aku berkongsi bahagia,

Di mana ada kegelapan- biarkan aku memberi cahaya.


Amin...


Selamat Beramal...

No comments:

Post a Comment